vrijdag, oktober 06, 2006

Rijexamen

Woohoo,

ik ben geslaagd voor mijn 'behind the wheel' test. Ik moet zeggen ik vond de test een stuk makkelijker dan toen ik in Luxemburg mijn examen moest doen. Nu misschien heeft dit vooral te maken met de jaren rij ervaring tussendoor. De hele test heeft maar 15 min geduurd.

Nu de moeilijkheid hier is dat je met gelijk welke wagen examen mag gaan doen, zolang deze verzekerd is en dat iemand met een geldig rijbewijs met je komt (ik heb al verhalen gehoord van mensen die gewoon iemand uit de menigte nemen om die persoon te spelen). Dus om het simpel te houden, hebben wij een rijschool gecontacteerd die voor een niet al te groot bedrag je eerst een uur met een instructeur laten rondrijden. Die met je overloopt wat de examinator gaat vragen voor je de weg op mag. Nadien rijd je met hem rond en zal hij je wijzen op (hopelijk alleen maar details) die je nog fout doet of waar ze lastig overdoen in het examen.

Zoals gewoonlijk moet je belachelijk overdreven in je spiegels kijken, zodat je eingelijk niks ziet. Nu blijkbaar stop ik gemiddeld gezien te ver van de streep/zebra pad (kan ik goed begrijpen voor een amerikaan hoor je midden op het zebra pad te stoppen zeker voetgangers geen plaats geven) en zijn mijn bochten naar rechts te ruim genomen (ze willen dat je het fietspad afsnijdt en over parkeerplaatsen rijdt zodat je dichtbij de boord bent). Ach, ze vinden altijd wel iets om aan te merken, maar ik was dus ruimschots geslaagd.

Nu kan de auto-koop jacht beginnen.

4 opmerkingen:

@nn zei

Proficiat, je rijexamen zonder een eigen wagen, amai.

In Belgie zijn we inderdaad gewoon om rekening te houden met fietsers, ik vind het nog steeds raar om mijn bocht af te snijden op het fietspad. Maar pas op, als er een fietser is heeft die wel voorrang he en niet omver rijden he!

kristine@BackinBelgium zei

Proficiat... inderdaad is het hier stukken makkelijker om je rijbewijs te halen dan bij ons in Europa!
Mijn "bochten" waren zogezegd ook aan de ruime kant... hoewel ik persoonlijk vond van niet, maar bon! Er door is er door hé!
Succes met het vinden van een wagen nu! Tot hoors...

kristine@BackinBelgium zei

Saskia, kan je me nog eens je emailadres geven? Ik heb een mailtje door te sturen... dat je misschien al hebt gekregen via iemand anders, maar kom, je weet nooit...

Ilse zei

Proficiat. Ook van mij! Hopelijk vind je gauw een tof autootje. En tot binnenkort wellicht!