donderdag, oktober 12, 2006

Huiswerk, pizza en ontbijt: net als in de 'movies'

Gisterenavond had ik afgesproken met een aantal vrienden/medestudenten. Plotseling op maandag hadden we huiswerk gekregen van een bepaald vak (voor de volwaardige burgies met een KUL diploma: het vak is een mengeling van Algebra 1ste kan en Numerieke Wiskunde 2de kan). Om exact te zijn voor de nerds onder ons (en ik vermoed dat er zo wel een hoop rondlopen) schrijf een zo efficient mogelijke LU decompositie van een speciaal type matrix in Matlab. Dat huiswerk moet morgen vrijdag binnen.

Dat het huiswerk vrijdag binnen moet is voor velen een probleem. Het is hier namelijk heel normaal dat mensen voltijds werken combineren met voltijds studeren (dit laatste kost maar 9u op een week aan lessen). Iedereen komt van verschillende universiteiten en niet iedereen heeft een soort van bachelor diploma in het gebied dat ze nu studeren. Met als gevolg dat veel studenten met een groot probleem zitten (niet iedereen voldoet aan elk van de volgende problemen):

- ze hebben nog nooit geprogrammeerd
- ze hebben tot nu toe nauwelijks met matrices gewerkt
- ze hebben Matlab nog nooit van dichtbij gezien
- ze zijn nog nooit in aanraking geweest met Numerieke Wiskunde

Miserie al om dus. Dus ik had besloten van wat te helpen (nu gaan we bij het pizza deel komen). Gisterenavond was het dus zo ver. Vanaf 7pm kwamen ze langzaam toe en tegen 7.30 konden we dan 2 grote pizzas bestellen. Tegen 12u 's nachts heb ik dan uiteindelijk de laatste buiten gezet. Van het begin tot het einde heb ik alles stap voor stap uitgelegd. Maar dan nog waren er die niet konden volgen, of die absoluut in de war waren wat Matlab betreft. Toen de pizza er was, voelde het net aan alsof dit een scene was uit een Amerikaanse film. Met zn alle aan een grote tafel als 'study group' en maar smullen van de lekkere fastfood pizzas.

Vanochtend ben ik dan heel vroeg opgestaan (7am is enorm vroeg voor een student wiens lessen niet voor 12.30pm beginnen). Direct richting campus vertrokken om aan de prof (proffen hebben hier voor elk vak 'office hours', waar studenten gewoon kunnen binnen wandelen en de meeste stomme vragen ooit stellen) te vragen of het mogelijk was om het indienen van het huiswerk uit te stellen, omdat ik het gevoel had dat een hoop mensen geen idee hadden waar ze mee bezig waren.

En nu zit ik hier achter mijn laptopje in de 'grad lounge' (een ruimte voor iedereen die een MA of PHD doet met gezellige zetels en een paar tafels en stoelen) waar ik ook mijn eigen postvakje heb. Het is hier meestal enorm rustig, want bijna iedereen heeft na het eerste 'quarter' wel een bureau omdat ze dan betaald onderzoek doen voor een of ander lab. Er staat zelfs een voetbaltafel (ik heb nog niet gechecked of er wel een bal is om te kunnen spelen). Ondertussen slurp ik van mijn koffie en knabbel ik verder op mijn cream cheese bagel. Een typische Amerikaans ontbijt (ik moet echt eens eraan leren denken van de camera overal mee naar toe te slepen).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Jandadde, wat is dat hier allemaal. Ik kan me niet voorstellen dat al die mannen een paar duizend dollar over de balk gooien aan inschrijvingsgeld zonder eerst eens fatsoenlijk de prerequisites en requirements te lezen ? Dus wil dat dan zeggen dat die niet deugen, dat ze zijn "vergeten" te vermelden dat je, als je een beetje realistisch bent, best zorgt dat je al kan programmeren en/of Matlabben ?

Of is het hier een extreem geval van wishful thinking van de studenten :p


peirz

PS In Cobol was dat allang geregeld.

Anoniem zei

Saskia wat mij altijd verbaasd is dat die amerikanen altijd zoveel diploma's hebben en misschien zelfs wel masters. Als die een master kunnen behalen met zo weinig background hoe kan dat dan tenzij ze zich te pletter studeren. Of stel een amerikaanse master dan niet zo heel veel voor in vergelijking met bij ons?

tante chris van Kristine

Anoniem zei

Ok, dat van die pizza en van die koffie en bagel begrijp ik nog, die vakken en kannen enzo das veel te lang geleden.
Maar je geniet er precies wel van he! Zo maak je het ook eens op een andere manier mee.