zondag, september 24, 2006

Pannekoeken, Skype en sleutels

Na Saskia's watertandende posts, dacht ik dat het nog eens tijd werd omzelf nog eens wat te posten. Voor wie het nog niet doorheeft: 'it is I, Pieter.'.

Vorige zondag heb ik dus pannekoeken gebakken. Zoals te verwachten vonden we ons favoriet pannekoeken deeg hier niet in de supermarkt, en hebben dan maar geopteerd om een Amerikaans geval te proberen. En zie op de foto het resultaat van wat je krijgt als je Europese bakkunsten mengt met Amerikaans deeg.
Het tweede topic van de dag, is de melding dat ik vandaag succesvol heb geskyped met zowel mijn ouders als met mijn broer. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de bandbreedte van onze internet verbinding, en over de kwaliteit van onze webcam (waarvoor nogmaals dank aan mijn schoonouders).

Tenslotte, nog een kleine opsomming van enkele dingen die toch net anders zijn in de VS dan in Belgie:

  • Sleutels: moet je in de meeste sloten steken met de tandjes omhoog, terwijl in Belgie die altijd met de tandjes omlaag was.
  • Rechts afdraaien: op een kruispunt, mag je altijd doen (als je niemand hinderd), ookal is het rood licht.
  • Tippen en Tax: Op restaurant moet je altijd tippen. Het is wel even wennen, maar na een tijdje leer je al snel 15,16,17,18 en 19% uitrekenen (afhankelijk van de kwaliteit van het eten en de bediening). Ook mag je nooit vergeten dat alle prijzen hier zonder tax zijn. Best wel vervelend.
  • WC's zijn anders. Ik typeer ze als zwembaden. Anyway, het belangrijkste is dat het princiepe hetzelfde is ;)
  • ...
Ongetwijfeld zijn er nog honderden andere kleine verschillen. Best wel grappig.

2 opmerkingen:

@nn zei

Hi Pieter, btw. bedankt om er op te duiden dat jij het bent. Na een tijdje gaan we het wel doorhebben aan de schrijfstijl die toch een beetje anders is, dit even terzijde om de vergelijking Saskia(San Diego) versus Pieter (LA) te maken.

OK, de mannen bakken de pannenkoeken, zo is dat in heel de wereld, of dan toch ook bij ons thuis. Maar ge moogt geen kant en klaar Amerikaans bakmengsel kopen, als Belg moet je dat gewoon zelf doen, melk + eieren + bloem en als echte vlaming vanillesuiker die je de familie laat opsturen ofwel kunt kopen bij World Market (de enige plaats waar je vanillesuiker zult vinden). De verhouding vindt je vast op het internet (als ge 'pannenkoeken" ingoogled krijg je nederlandse receptjes), wij doen het uit de losse hand, als ervaren pannenkoekenbakkers ken je na een tijdje de juiste dikte en kleur.

Dat van die sleutels wist ik nog niet, ga ik morgen eens op letten.

Tip voor de tip: op je rekeningetje staat altijd het bedrag van de tax, doe dat gewoon X2 en dat zit het ongeveer juist. Als je met een grote groep gaat eten, vanaf 6 geloof ik, met mijn gezin dus altijd, dan staat het bedrag van de tip er meestal of soms toch al bij, dus altijd de rekening eventjes bestuderen.

Dat van die Wc's snap ik nog niet goed, graag wat meer uitleg? Of ben ik het ondertussen al zo goed gewoon???

saskia zei

In Belgie staat er maar zeer weinig water in de wc. Echt alleen zo maar het onderste deel. Hier heb je vaak wc's waar het water bijna tot halverwege de wc komt. Dat is wat Pieter met een zwembad bedoelt.