vrijdag, september 15, 2006

Openbaar vervoer en de fiets




Ik ben weer terug in Los Angeles. Volgende week donderdag starten mijn lessen en zal ik dus terug richting San Diego gaan, maar eerst kan ik dus nog wat van LA genieten of beter weer wat spullen in orde brengen zodat het leven hopelijk ooit langzaam aan weer zn normale rithme terug vindt.

Ik ben naar en van San Diego compleet met het openbaar vervoer geweest. Blijkbaar stopt hier namelijk bijna voor de deur een express bus. Dat is eigenlijk een gewone bus, die in ons geval alleen door de week rijdt als een 'commuter' bus. Hij brengt dus mensen van en naar het werk. Juist wat ik nodig had want ik wou graag downtown naar Union Station geraken. De bus doet zowat heel Culver city, neemt dan de highway naar downtown en dan stop hij down town op een hele hoop plaatsen. Ik ben ergens afgestapt en heb vandaar de Metro (red line) naar Union station genomen. Daar een ticketje gekocht voor de Amtrak en dan richting San Diego. Op die tocht heb ik een paar fotos genomen die je bovenaan de post kan bewonderen. De Amtrak route die ik genomen heb heet 'surfliner' en je kan normaal gratis een fiets of 'board' mee op de trein nemen. In Solana Beach ben ik dan van de trein gestapt en daar heb ik dan een bus genomen naar UCSD. Van UCSD heb ik dan een andere bus genomen die naar mijn kot ging. In het totaal duurt dit dus 5u. Waarschijnlijk lijkt het ook op 4.30, moest de trein geen vertraging hebben gehad. Nu iedereen die LA komt bezoeken moet zeker de tijd maken om naar San Diego te gaan. Persoonlijk vind ik het een fijnere stad. Downtown is echt een levendige plaats. Niet Europees, maar wel meer dan een hoop bureaus bij elkaar. En als je dan van LA naar San Diego gaat, neem dan de trein. Vanaf halverwege rijd je plusminus met de trein op het strand. Een enorm mooie rit. Voor de surfers onder ons is het simpel, je stapt gewoon af aan de halte waar je de beste 'waves' hebt gezien. Voor de mensen die in San Diego zijn, neem eens de coaster naar Ocean Side. Dat is hetzelfde traject en Ocean Side ziet er super mooi uit vanuit de trein. Dus ik gok zeker een stop waard.

Vandaag moest ik de buurt van de luchthaven zijn. Onze persoonlijke spullen zijn namelijk toegekomen. Dus ik moest eerst documenten gaan afhalen, dan langs customs en dan naar de service van UAA (die blijkbaar onze cargo hebben vervoerd) om ervoor te zorgen dat zij die ook tot bij ons voor de deur brengen. Ik had besloten dat ik dat maar eens met de fiets ging proberen. Het eerste was namelijk nog geen 6 mijl verwijderd, ook probeerde ik mijzelf koppig als ik ben wijs te maken dat de bergop naar de luchthaven wel zou meevallen. Nu hij viel ook mee, ik ben boven geraakt. Maar bij customs bleek dat omdat alles op Pieter's naam was geadresseerd, ik nog eens kon terugkomen met Pieter. Dus ik weer helemaal terug.

Na de middag ben ik dan met Pieter terug gegaan. Maar ik wou de bergop niet nog eens doen, dus hebben we met onze fietsen de bus genomen. Bijna alle bussen in LA (en in San Diego) hebben vooraan de bus een rek, waar 2 fietsen op vast gemaakt kunnen worden. Echt enorm simpel, maar wel zeer stabiel. Je betaalt ook niks extra voor deze service. We zijn eerst naar de halte van de bus gefiets, dan op de bus en dan een halte gekozen die dicht bij customs gelegen was. Nu verliep alles vlekkenloos en konden we dan helemaal naar El Segundo fietsen voor onze laatste stop. Nadien zijn we over het fietspad dat over het strand loopt terug naar de Marina gefiets. Ik heb nu meer als 2 uur gefiets, ik gok dat dit genoeg is voor vandaag. Maar allesinds weet ik nu hoe ik mijn fiets voorop de bus krijg en dat ik geen extra geld moet voorzien (want de buschauffeur geeft nooit wisselgeld, dus zorg dat je wat kleingeld hebt).

Geen opmerkingen: