maandag, september 17, 2007

Stilte na de storm

Na 10 dagen actieve vakantie en bezoek, waren we nog eens aan een weekendje rust toe. Ook met dat we beide nu werken, moest er ook nog wat gekuisd worden en wat gewassen en gestreken, want ik ben er niet om het door de week te doen en ik wil ook niet dat Pieter hele avonden zit te kuisen, na een lange werkdag.


Daarnaast, hebben we vooral in de zetel gelegen met leesboeken (de laatste Harry Potter was meegekomen uit Belgie). De paar keer dat we de zetel uitkwamen was om een Amerikaanse versie van kebab te gaan eten, dichtbij Venice Beach. Om achter een nieuwe haardroger te gaan, want de vorige heeft na amper een jaar beslist om te staken. En toen we dan toch in Target waren, zijn we ook maar een broodmachiene gaan kopen. Het is eigenlijk een gokje, want mijn zelfgebakken broden zijn veel te dens en kunnen Pieter niet bekoren. Ik had dus geen idee hoeveel beter de broodmachiene zou zijn. En het gokje is goed geweest, eenmaal al het sponsbrood hier op is, ga ik elke weekend brood bakken. Het wit lukt al aardig goed, aan het bruin moet ik nog wat werken. Ik zou er volgens het recepten boekje Molasses moeten in doen en volgens het internet zouden extra gluten helpen. Nu blijkbaar zitten die ook in witte bloem, dus misschien volgende keer 1 cup bruine bloem met een cup witte vervangen?


Allesinds ben ik enorm gelukkig dat ik er uiteindelijk 1 gekocht heb. Ik kook namelijk graag, maar bakken wil nooit niet zo lukken. Zal er waarschijnlijk aan liggen dat mijn mama ook veel meer kookt dan bakt. En voor 2 personen bakken is zo nutteloos, vooral als 1 van die 2 dan ook echt niks van cake/koekjes/taart/dessert eet. Maar nu heb ik een machiene die ook gewoon deeg kan bereiden, wat misschien de kwaliteit van mijn miserabele baksels zal helpen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Voor bruin brood is het altijd beter witte en bruine bloem te mengen. Alleen bruine bloem geeft een heel "vast" brood. "Molasse" bijvoegen gaat een produkt geven in de richting van de duitse Pumpernickel!
Een beetje experimenteren tot de juiste consistentie gevonden is ...
mama

@nn zei

Proficiat! Succes ermee, mijn zusje bakt al minstens zes jaar iedere avond een broodje voor haar gezin met drie kinderen, in het weekend bereidt ze er andere degen in als voor sandwiches of andere broodjes. Na wat oefenen wordt het dus een gewoonte die je eventjes snel doet.
Heb het zelf nog nooit gebruikt, bak wel regelmatig brood maar vind het kneden met de hand te leuk om aan een machine door te geven.

Annelica zei

Hm, lijkt me ook nog wel leuk zo een brood-bak-machine. Ik heb het al een paar keer (eigenlijk één keer:) zonder machine geprobeerd, maar het resultaat was rampzalig!

saskia zei

Ik ben gewoon niet goed in bakken. Koken is simpel, daar moet je niet exact zijn in tijden, en hoeveelheden. Bakken is chemie en als er nu een ding was dat ik niet tof vond, was het wel chemie proefjes doen :)