vrijdag, november 03, 2006

Illegale immigratie controle

Vandaag op terugweg van San Diego naar Los Angeles was er controle tegen illegale immigratie. Alle grote wegen die San Diego verlaten, zoals de freeway 5 naar Los Angeles, worden regelmatig onderworpen aan controles om illegale immigratie uit Mexico (en dus ook de rest van Zuid-Amerika) tegen te gaan. Ik was hiervoor gewaarschuwd op de orientatie dag voor internationale studenten op UCSD.

Ik had al eerder een controle gezien, toen ik nog met de trein ging. Ik heb ze toen een Mexicaanse man zien afvoeren. Mij hebben ze toen geen blik waardig gegund. Ook vandaag heb ik geen enkel papier moeten bovenhalen en mocht ik direct doorrijden. Wel heb ik gezien, dat alles wat er ook maar Mexicaans uitziet, wordt tegengehouden. Als ze kunnen aantonen dat ze hier mogen zijn, is er geen probleem, maar anders worden ze aan de kant gezet en ik vermoed het land uitgezet.

Illegale immigratie is hier in California zeer belangrijk. Het is niet de eerste keer als ik met mensen spreek die duidelijk wat lager op de werkladder staan (zoals een wachter), dat ze stom verbaasd zijn dat we eerst een visum hadden voordat we naar hier kwamen. Een hoop illegale immigranten geraken pas na jaren aan een visum/green card, heel vaal blijven ze illegaal de rest van hun leven.

Maar de gulden regel die iedereen moet onthouden, als je San Diego verlaat, zorg dat je dan altijd je papieren meehebt die aantonen dat je hier legaal verblijft. Meestal zullen ze blanken niet controleren, maar je weet nooit.

Geen opmerkingen: