donderdag, november 16, 2006

Credit kaart & de kost van fietsen

Ik ben tot de conclusie gekomen dat fiesten in LA ongeveer even duur (slechts een factor 2 a 3 verschil) is als met een auto rondrijden.
Ik ben nu ongeveer al 60x op en af naar het werk gefietst. Dat is ongeveer een 180 mijl in totaal. Op deze 180 mijl heb ik nu al 3x een platte band gehad! Aan 5$ per band, komt dat neer op 36mijl per dollar. Met de auto doen we ongeveer 35mijl per gallon. Je ziet het al aankomen. Het verschil is momenteel de prijs van de benzine per gallon. Wat gelukkig nog steeds meer is dan 1$ (dacht ik toch).
Anyway, ik ga mijn dagelijkse fiestroute lichtjes veranderen in de hoop minder platte banden te ondervinden.

Een credit kaart is iets waar zonder het leven hier niet gemakkelijk is. Een aantal dingen kan je ook niet doen zonder (US) credit kaart. Tijd dus om zo een kaart aan te vragen. Zoals in Belgie, gingen we naar onze bank, en vroegen we achter een credit kaart. Daar duwden ze een papiertje in ons handen dat we moesten in vullen en opsturen (?). Dus wij dat papiertje in vullen en opsturen. Na een weekje of 2, kreeg ik twee telefoontjes op een dag, om gegevens te verifieren. Nog later, kregen we een brief, dat ze een utility rekening wilden hebben (als bewijs dat we daar wonen). Ok, geen probleem, een copietje van de electriciteit-rekening opsturen, en dan weer wachten (geduld is hier wel iets dat je moet hebben als je met administratie te maken heb). Deze week dan uiteindelijk na een maand antwoord. Helaas, ze kunnen ons geen credit kaart geven. Reden: ze kunnen mijn telefoonnummer en adres niet verifieren. HUH??? en hoe hebben ze dan mij kunnen bellen en brieven kunnen sturen??? Ik vermoed dat het antwoord dikke bullshit is (zoals wel veel antwoorden hier), en dat het er gewoon mee te maken heeft dat we geen credit-record hebben. Heel het leven draait hier rond een credit-record. Dit is een soort score van hoe goed je je (US) credit-schulden terugbetaald. Natuurlijk, als je geen (US) credit kaart heb, heb je geen credit-record. Als je geen credit-record hebt, willen ze je geen credit-kaart geven. Vervelend, nietwaar? We zullen wel zien hoe we ons hier nu weer doorworstelen. Administratie!! ARGH!

6 opmerkingen:

kristine@BackinBelgium zei

Wij hadden iets meer geluk met die creditcards. Vermits de bank (CSC Employees) vroeger deel uitmaakte van het bedrijf waar Alain werkt, ging het allemaal vrij vlot. Alain had zo goed als direct een kaart, de mijne volgde vrij snel (was iets moeilijker omdat ik geen Social security nummer heb!). Het enige wat vrij lang bij mij heeft geduurd was die verdomde debetkaart (mister cash in Belgiƫ). Maar ondertussen zijn wij voorzien en kunnen we ons credit report opbouwen... Want zoals je zegt... daar draait hier alles om!
Succes om de zaken toch in orde te krijgen...

@nn zei

Saskia, ga eens langs bij Wells Fargo, het kantoortje op Washington Blvd. achter de hoek van the Oaks App., destijds had Bert daar rap succes, gelukkig voor hen, want ondertussen hebben we al heel veel goede punten gespaard zodat we ons zelfs een huis konden kopen, we zijn nog steeds bij hen weliswaar in een kantoor bij ons nu om de hoek en we zijn zeer tevreden. Proberen maar.

Ilse zei

En ik zit bij Bank of America en heb als eerste credit card (in 2003) een "secured" credit card gekregen. Je hebt dan wel maar een kredietlimiet van 1000 USD maar het is een begin en het laat je toe een credit history op te bouwen. Na een jaar van goed en altijd tijdig afbetalen kun je dan applyen voor een gewone credit card (met hogere limiet). Ik ben tevreden van BoA alhoewel ik hen toch redelijk "corporate" vind, geen persoonlijke service. Dan ging ik toch veel liever in Belgie naar de bank waar ik veel efficienter geholpen werd en men veel klantvriendelijker was (bvb. ook het feit dat je hier geen overschrijvingen kan doen maar altijd die stomme checks moet schrijven!!!). Misschien is Wells Fargo zoals Ann aanbeveelt meer klantgericht???

Anoniem zei

Het alom bekende cirkeltje geen credit history geen creditcard. Mijn eerste creditcard was van DISCOVER, nadat ik een jaar hier was en we een auto hadden gekocht waarbij we wat geld leenden. Je kunt helaas ook geen credithistory meenemen van het 'buitenland'

Anoniem zei

He verdorie vergat ik nog te vertellen wat ik wilde. Het schijnt ook zo te zijn dat als je een "pre-approved" bericht in je bus krijgt en dan gaat aanvragen je ook geweigerd wordt. Pre-approved is gewoon onzin. En elke keer als je geweigerd wordt kost het je punten van je credit-score. Naar een bank gaan en er eerst over praten lijkt me dan ook het beste nog voordat je papieren invult.

Anoniem zei

ja sas, het leven in engeland is het zelfde. alles gaat op credit record, so kijken ze ook og ge gaat stemmen. hoemeer dingen je doet hoe beter het is hoe sneller je een kaard krijgt, ik had grote kans dat ik maandelijks inkome heb, en mijn rekening vol pomte met geld:)