woensdag, november 22, 2006

Beetje stoom aflaten

Ik had nooit gedacht dit te moeten zeggen maar: Ik mis de KULeuven zn uniformiteit in punten geven. Ok, natuurlijk is de ene prof al wat guller dan de andere, maar ergens zit er toch systeem in en kan je zeer goed afschatten hoe goed of hoe slecht je het nu gedaan hebt.

Hier bestaat die uniformiteit niet. Ik heb zo 2 midterms gehad. Op het ene had iedereen 85% of meer. Dat geeft dan niet echt een voldaan gevoel, zelfs al je zit je bij het bovenste deel, gewoon omdat er echt geen onderscheid is. En dan helemaal langs de andere kant van het spectrum heb ik een prof die een midterm geeft, waarbij het onmogelijk zou zijn om 80/80 te halen, zelfs al moest je de vragen en antwoorden volledig correct op voorhand kennen. Niet omdat hij geen 80/80 wilt geven, maar omdat ik niemand ken die zo snel kan schrijven. Laat staan als je dan ook nog wat zou moeten denken. Dus daar was het gemiddelde 17/80 met een topscore van 32/80. Maar hoe kan je je nu voldaan voelen dat je gebuisd bent en iedereen gebuisd is, maar dat je langs de juiste kant van de gebuisden zit en dus toch gewoon een A gaat krijgen. Ook hier absoluut geen voldoening, eigenlijk ben ik er enorm door gedeprimeerd.

Nu eigenlijk maakt de eigenlijke score hier niks uit (maar probeer dat maar eens duidelijk te maken aan iemand die zolang in een systeem heeft meegedraaid waar nauwelijks of niet gescaleerd werd). Je moet gewoon zorgen dat je langs de juiste kant van het gemiddelde zit, want eenmaal in grad school moet je hier al het heel bont maken als ze je minder dan een B geven. Dus elke prof scaleert zn punten zo dat de bovenste helft een A krijgt en de onderste helft een B (zelfs al had je maar een 3/80). Ach, nog 6 vakken te gaan en ik ben er hopelijk vanaf.

2 opmerkingen:

@nn zei

Helemaal anders he!
Bij mijn kinderen kon ik er in het begin ook geen kop of staart aan krijgen, nu nog niet altijd maar zijzelf wel, dus maak ik me er ook geen zorgen meer over.

Ilse zei

Misschien vandaar de spreuk "You pay your fee, you get a B". Er wordt hier inderdaad raar gequoteerd, ik heb dat aan UCLA ook ondervonden...