maandag, januari 29, 2007

Brood en vis

Ondanks het feit dat we hier in de US de kans hebben om in veel meer kleine specialiteiten winkeltjes speciale etenswaren te kopen zijn er toch 2 dingen die ik hier echt mis:

Goed bruin brood en vis.

Ik ben echt geen grote liefhebber van sponsbrood en k ben langs de andere kant ook niet bereid een fortuin aan brood uit te geven dat iets of wat eetbaar is. Dus momenteel doen we het met sponsbrood en gelukkig is er dan een toaster. Maar zaterdag besloot ik dan maar eens wat brood klaar te maken. In deze moderne tijden vond ik vooral recepten voor brood met de broodmachine en als ik dan opzoek was naar iets met amerikaanse maateenheden in (tja k heb hier geen weegschaaltje dat grams afleest) zat er altijd suiker in. Dus uiteindelijk besloot ik gewoon een hoop bloem in een kom te doen, zoet, gist en dan water tot het het geheel een beetje goed aanvoelde. Dan maar wat kneden en laten rijzen. Nog eens kneden, nog eens rijzen en dan de oven in. Het brood is al bij al goed eetbaar, maar k vermoed dat het langer moet rijzen want het is nogal dens. Als Pieter de tijd vind kan hij misschien een van de fotootjes die ik genomen heb eens boven deze blog zetten.

En dan is er de vis. We leven hier op een paar km van de kust en toch is het hier moeilijk (zeker in vergelijking met de belgische kust waar je niet rond de viswinkels kan heen kijken) vis te vinden. In de supermarkt vind je wel vis, maar echt vers ziet die er niet uit. Ik vroeg mij af hoe die kwam. Misschien eten Amerikanen wel geen vis en is er dus geen markt voor. Maar hoe verklaar je dan al die sushi restauranten. Er moest dus een andere verklaring zijn en zaterdag vond ik ze toevallig in de LAtimes. Er zit te veel pesticide in de vis voor de kust van LA, ookal is het gebruik van deze pesticide verboden. Het duurt lang voordat het niveau in pesticide in de vis afneemt en daarom is er een commercieel vis verbod voor de kust van LA. Ik denk dat dat wel een van de redenen zal zijn waarom je hier niet echt veel viswinkels vindt.

4 opmerkingen:

Petra zei

Wij hebben het geluk een aantal heel goede Europese bakkerijen vlakbij te hebben en ook Whole Foods heeft heerlijk brood, vind ik.
Wat vis betreft verbaasde ik me eerst, toen ik je berichtje las, want hier zijn wel viswinkels en in Washington is er zelfs een soort vismarkt met allemaal kraampjes. Het moet dus inderdaad de vervuiling bij LA zijn, erg hoor!

@nn zei

Nee, viswinkels niet, maar ook geen vleeswinkels (beenhouwerijen). Wel is er een grote keuze bij Whole Foods (en ja ook het brood en taartjes zijn daar lekker)en ook bij Albertsons wel wat te vinden. Verder ga je hier naar de haventjes waar de vissersbootjes binnenlopen net zoals je hebt in zeebrugge. Wel ja,hier bij ons in Ventura toch, maar het water is hier dan ook al een heel stuk properder. In de ochtend koop je rechtstreeks op de boot en mag je zelf kiezen uit de vangst.

Anoniem zei

Hier een paar broodtips :
Bij bruin brood moet er meer gist in dan bij wit, omdat de bloem moeilijker rijst. Je kan ook witte en bruine bloem mengen tot de gewenste consistentie. Gist altijd in het midden en het zout aan de rand van de bloemhoop. Een lepeltje gewone olie mag er ook in als verbeteraar. Laten rijzen tot de omvang verdubbeld is (2x en na de 1ste keer met het deeg flink gooien en smijten - goed voor het afreageren van frustraties en andere gemoedstoestanden). k zal anders eens de bakboek op de gewenste paginas scannen en doorsturen!

Anoniem zei

Dat verbaast me inderdaad dat er zo weinig vis te vinden is in LA. In Seattle was er een overvloed aan vis in supermarkten en markten. Waarschijnlijk veel minder vervuiling in de Pacific Northwest?