vrijdag, januari 05, 2007

16 uur

Dat is de tijd dat we hier zonder stroom hebben gezeten, omdat er een briesje stond (met momenten van 80 mile/u). Maar dat zou niet de reden mogen zijn voor zo een grote stroomuitval. Wij mogen dan nog van geluk spreken, voor sommige wijken kan het tot 48u duren voor alles weer werkt.

Ik sta hier eigenlijk elke dag opnieuw te kijken dat het electriciteitsnetwerk werkt. Alles staat hier op schots en scheve houten palen van in de tijd van de cowboys. Tussen de draden groeien bomen (en dan staan ze stom verbaast als er zo grote branden ontstaan door vonken die overslaan op dorre bomen/struiken). Je hoort hier elke ochtend en avond de draden zomen door overgebruik. Soms lopen er zoveel verschillende kabels door een en dezelfde straat, dat ik mij afvraag wat het nut is.

Eigenlijk heeft Califonie niet allleen supply probleem in de hete zomers als iedereen de airco heeft aanstaan, maar ook een distributie probleem. Oude kabels/lijnen worden niet vervangen, maar als er een tekort is wordt er gewoon een extra kabel getrokken. Dus mijn oproep aan onze Gouvernator:

Liefste Arnie,

het is heel fijn dat je Amerika's voorvechter bent van groene energie. Ik sta volledig achter je. Maar Arnie, groene energie betekent vooral decentralisatie en je netwerk kan dat niet aan. Je netwerk is nu al niet in staat om met grote vervuilende steenkoolcentrales te werken. Arnie, terwijl je nu toch zoveel geld vrijmaakt voor het ondersteunen van groene stroom (en Californie is daarvoor redelijk ideaal), verplicht een complete vernieuwing van je netwerk.

Moedig de mensen aan hun huis te isoleren. Zodat het in de zomer lekker fris blijft en in de winter lekker warm. Dan heeft niemand nog airco nodig en kun je makkelijk centrales sluiten, zonder dat je ze moet vervangen. Zo zijn er een hoop dingen die kunnen gebeuren, simpele ingrepen die ervoor zorgen dat je veel minder CO2 uitstoot.

Volgend quarter Arnie, ga ik proberen te helpen een aantal studenten te laten inzien hoe je realistisch iets kan doen. Ook wil ik best jou uitleggen wat je realistisch kan doen. Je mag altijd langskomen, of mij een mailtje sturen. Dan kunnen we de middeleeuwen verlaten en eindelijk hier een geciviliseerde staat wonen, waar 16 uur zonder stroom zitten mensonwaardig is en niet zomaar meer geaccepteerd wordt door iedereen. Een staat waar ik niet elke ochtend dat de zon schijnt op een hoop smog moet kijken.

Veel liefs,

Saskia

4 opmerkingen:

Sofie & Bart zei

Hehe, een paar weken geleden, toen wij aan het verhuizen waren, lag de elektriciteit ook plat in ons oud appartement, omwille van dezelfde reden (een licht zeebriesje). We hebben dat toen nog gelukkig op tijd gemerkt en onze diepvriesvoorraad tijdig kunnen verhuizen (we sliepen toen al op ons nieuw appartement).

Veel succes met je pleidooi naar Arnold toe!

@nn zei

Ik denk wel dat hij geen nederlands verstaat, ge zult het dus ook nog eens in't engels moeten doen, stuur het dan meteen op naar hem thuis.

Saskia, ik denk dat het probleem veel verder zit. De leefgewoontes van Amerikanen is nog niet ingesteld op milieuvriendelijkheid, nochtans dat iedereen hier erg voor de natuur is. Met afval hetzelfde, zolang er bergdalen zijn om op te vullen, blijven ze maar dumpen.

saskia zei

Als iemand Arnie zn adres kent, ben ik ook nog wel bereid van mijn brief in het engels op te stellen en daar persoonlijk in de brievenbus te doen (hopelijk is security niet te streng).

Anoniem zei

In Seattle was er hetzelfde probleem: enkele weken terug ook even wat storm en hopla stroomuitval met tot gevolgd dat de mensen in de straat waar wij 2 jaar woonden, VIJF dagen zonder electriciteit zaten. Straf he, gelukkig hebben we dat gemist.