zondag, oktober 28, 2007

Wat ben ik aan het lezen...

Zoals al eerder beloofd, post ik nu regelmatig welk boek ik aan het lezen ben, en hoe het boek is.

Het vorige boek dat ik gelezen heb is "Xenocide" door Orson Scott Card. Het is het 3de boek in zijn Enders reeks. Dit boek volgt direct waar het tweede boek stopte. De personage van het vorige boek spelen ook in dit boek mee: Ender, en zijn zus Valentine, Jane, Novinha en haar kinderen: Olhado, Quim, Grego, Ela, Quara, Miro, ... Ook speelt het grootste deel zich af op de planeet (Lusitania) waar Ender haar inwoners (de mensen, de pequenino, en de buggers) probeert te redden van de gemeenschappelijk vijand: de aanvalsvloot, en het descolada virus. Ook zijn er nieuwe karakters: Qing-jao, Wang-mu en Han Fei-tsu die op de nogal vreemde planeet (en vooral cultuur) 'Path' wonen. Het verhaal komt traag opgang, maar als het eenmaal opgang is, is het moeilijk om het boek neer te leggen. Orson Scott Card vertelt het verhaal zonder een seconde te vervelen, en slaagt er in om op meesterlijke wijze de visies en standpunten van de verschillende personages te beschrijven. Ondanks het feit dat er zoveel karakters zijn raak je nooit de draad kwijt. Het heeft er misschien ook wel mee te maken dat van al die karakters er enkele de echte hoofdrol spelers zijn. Dus wat is het verdikt. Het is zeker een zeer goed boek, maar het is nagenoeg onvolgbaar als je de eerste 2 niet gelezen hebt. Als je na de eerste twee nog zin hebt in meer, zal dit boek je zeker niet teleurstellen.

Het volgende boek op lijst waaraan ik ga beginnen lezen is op aanraden van Frank die me dit boek al een tijdje (jaren?) probeert te laten lezen: "Wizard's First Rule" door Terry Goodkind. Ik heb nog geen idee waarover het gaat (maar ik ben vrij zeker dat het Fantasy is), maar ik ben wel benieuwd (niet alleen naar het boek maar ook wel om te weten of Franks smaak in boeken nu wel te vertrouwen is (van de rest weten we het al wel ;) )

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat fijn dat jullie een plekje gevonden hebben.
Zover hier vandaan. En het leuke is dat ik vanuit Nederland zomaar op jullie blog mag binnenvanllen. Ja mag, want ik heb wel zoveel respect voor jullie dat als je dat eigenlijk niet prettig vindt laat het mij dan weten.
Ik groet jullie vanuit een wat guur Nederland.. MVG Ton.