woensdag, februari 21, 2007

Midterms

Het was vorige en deze week weer zover: Midterms. Hier aan UCSD werken ze met trimesters die elk 10 weken duren en na die weken nog 1 week waarin de finals vallen. Halverwege die 10 weken, heb je een 'in class' midterm. Ik had dat genoegen vorige week en gisteren.

Nu vorig semester had k het geluk dat ik maar 1 meer algemeen vak had en dus een midterm. Voor veel specifieke vakken vinden ze andere methodes om je te testen, omdat de groep vaak een stuk kleiner is. Dit quarter heb k 2 algemene vakken, 1 specifiek vak en dan ben ik ook nog een TA (en dan is er ook nog onderzoek). Eigenlijk net een beetje teveel van het goede.

Eigenlijk het grote nadeel aan algemene vakken is niet de moeilijkheid, maar de hoeveelheid strevers. Er zitten in die vakken een hoop mensen die bereid zijn van minstens 3 keer meer tijd te steken in hun vakken dan ikke, wat er natuurlijk uiteindelijk op neer komt dat ze ook wat meer punten krijgen dan ik (sinds huiswerk hier zo belangrijk is). Ook heb k gemerkt dat rekenfouten hier aan UCSD veel zwaarder worden afgestraft, dan niet weten wat je moet doe of hoe je het moet doen. Dit kan natuurlijk ook gewoon aan mijn vakkenkeuze liggen.

Langs de andere kant moet k ook midterms voor het eerst zelf verbeteren. Nu algemeen kon ik in Leuven redelijk goed mijn examenscores inschatten, dus zal mijn manier van quoteren er toch niet te ver naast liggen?! Toen k met de prof aan het praten was over hoe k de examens moest verbeteren, vond hij dat als ze wisten waar ze mee bezig waren ze redelijk wat credit mochten krijgen en dat rekenfouten niet zo belangrijk waren (waar k het ook mee eens ben). Bij het verbeteren tot nu toe, valt mij vooral op hoe groot de kloof is tussen sommige studenten. Nu k ben benieuwd wat er op het einde gaat gebeuren. In Leuven heeft niemand problemen om iemand te buizen die dat verdient, maar hier worden punten altijd gescalled, terwijl k vind dat iemand die een 1/30 haalt, je op geen enkele manier geslaagd kunt noemen, zelfs niet met een C-. Zien wat het gaat geven tegen het einde van het quarter voor mijn studenten. Hopelijk schudt dit enkele wakker.

Geen opmerkingen: