maandag, februari 05, 2007

Californische wijn

Pieter en ik drinken al graag eens een glasje witte wijn (ik ook wel rode, maar omdat Pieter daar niet zo zot van is, koop ik zeer zelden goede rode wijn). Doordat ik in Luxemburg ben opgegroeid, heb ik een voorkeur voor de Luxemburgse wijnen. Ik heb Pieter de voorbije jaren goed opgevoed, zodat ook hij de Luxemburgse wijnen zal verkiezen.

Voor de meeste belgen, die Luxemburgse wijnen alleen vanuit de supermarkt kennen, er bestaan heel wat beter soorten dan de standaar Bernard-Massard brol. Veel goede wijnen geraken niet over de grens, omdat Luxemburgers nu eenmaal graag zelf de goede wijn drinken :).

De voorbije maanden hebben Pieter en ik dan ook elke keer andere flessen Californische witte wijn (van een redelijke prijs) meegenomen van bij de drankleverancier (daar waar we ook onze belgische bieren kopen). We zijn tot de conclusie gekomen dat we de meeste Chardonnays maar niks vinden. Ik heb het gevoel dat er nog veel aan massaproductie gebeurd bij die wijnen en dat je een duurdere fles moet kopen om kwaliteit te krijgen. Dus zijn we maar opzoek gegaan naar wijnen van druiven die we goed vonden. En zo zijn we uiteindelijk bij 2 Rieslings beland, die compleet verschillend zijn in smaak, maar beide zeer lekker. De ene is van Kendall-Jackson uit Noord-California en benadert het dichts wat we gewoon waren. De andere is van Chateau ste Michelle van Washington (Columbia streek). Deze smaakt zeer zoet, maar toch niet gelijk die goedkoop zoete wijn vanuit Duitsland die je in de Aldi kan kopen. En vooral hij ruikt enorm lekker. Moest je dus voorbij deze wijnen wandelen hier in een supermarkt in California, of moest je ze in Europa tegen komen, wij vinden ze allesinds lekker, dus misschien iemand anders ook?

1 opmerking:

Anoniem zei

Wij zijn eerder liefhebbers van rode wijn, maar drinken toch af en toe witte. En als we witte drinken, is het ook meestal een Kendall-Jackson. De andere heb ik nog niet geproefd, maar daar ga ik toch eens naar uitkijken.

Groetjes,

Hilde
www.hilde.verenigdestaten.info