woensdag, juni 06, 2007

Verkiezingen

Blijkbaar begint het door te dringen in Belgie dat er ergens iets misloopt met mensen die per brief stemmen in het buiteland (de standaard). Ik heb er dus van geprofiteerd om mijn hart eens goed te luchten op het forum daar.

Nu, Ilse (van het consulaat) is echt super geweest. En ik kan de mensen die daar werken niet genoeg bedanken voor hun inzet en het nakijken van spullen. Daarentegen, kan het de officiele instanties in Belgie niks schelen. Behalve dat ze nu heel veel klachten krijgen. Ik vraag mij af, hoeveel mensen hun stembrieven te laat hebben gekregen, of nooit zullen krijgen, die toch geregistreerd waren om te stemmen. Ik vraag mij ook af, of het er genoeg zouden zijn, om de verkiezingen ongeldig te laten verklaren.

Ik besprak het daarnet met een Amerikaanse hier en die wist mij te vertellen, dat de absenty ballots hier in Amerika mogen toekommen na de verkiezingen. De enige voorwaarde is dat ze verstuurd worden voordat de uitslag bekend wordt (want anders zou je kunnen vals spelen, moest het nipt zijn tussen 2 kandidaten). Waarom is dat in Belgie ook niet mogelijk? DHL levert zo gezegd toch tussen de 1-6 dagen (wat al een verschrikkelijke service is, k zou een andere courier kiezen, al was het maar uit respect voor de nachtvluchten op zaventem :) (ik weet een zeer slechte grap)).

Dus als iedereen zijn brief dan tenlaatste de 10de op de bus doet, dan is die 2 weken later zeker in Belgie. Sinds daar en boven de belgen in het buitenland geen aparte kieskring is en we allemaal voor andere gemeentes hebben gekozen, zullen onze stemmen niet zoveel verschil maken (misschien een zetel hier of daar, maar hoogstwaarschijnlijk zal het verschil minim zijn).

Just my two cents.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb dat laattijdig verkrijgen van de stembrieven meegemaakt bij de vorige verkiezingen en ben daarom vanaf nu overgeschakeld op stemmen met volmacht door een familielid in Belgie.
Werner (Chicago)

Annelica zei

Ben net je reactie gaan lezen op het forum. Groot gelijk heb je. Het is gewoon ongelooflijk dat ze er niet in slagen die kiesbrief tijdig bij jou in de US te krijgen! straf datte.

saskia zei

Een familie lid mijn stem geven heeft niet veel zin, want die wonen ook in het buitenland :)

Als k het forum zo bekijk, loopt er precies heel wat mis (want k vraag mij af hoe het met de belgen in boerengaten zit, die niet elke dag de krant online lezen en die niks van het forum kennen).

@nn zei

Ik ben blij dat ik een volmacht heb gegeven, zijn we eindelijk eens van die verkiezingskoorts verlost. (ik dacht dat je de volmacht aan gelijk wie kan geven, het hoeft helemaal geen familie te zijn hoor)

marijke zei

Ik had doorgegeven per briefwisseling te willen stemmen, maar zit nu toch in Belgie. Dat heb ik maanden geleden al laten weten, maar helaas, niets meer aan te doen. Ik kan dus niet stemmen in Amerika, en ook niet in Belgie. En natuurlijk is er geen mens (ambtenaar) die mij kan zeggen wat ik moet doen. ;-)