woensdag, maart 26, 2008

Onbekend

Dit is een oproep. Ik heb al wat proberen te googlen, maar ik kan het niet echt vinden. Tijdens onze laatste wandeltocht zijn we op verschillende plaatsen de volgende plant tegengekomen (zie foto):


We vermoeden dat de gele dingen vruchten zijn. Ook vermoeden we dat het niet een inheemse Californische plant is. Het rare is dat het precies een kruipplant is en niet een boom. Dus eerder iets in de aard als zoiets waar pompoenen, courgetten, aubergines enzo aangroeien. Maar het zit dan weer eerder vast aan iets dat op boomtakken trekt dan op een groene kruip plant.

Als iemand dus weet wat het is, laat maar weten. Ahja, Pieter heeft er eens met zn voet aangevoeld en het was precies een hardere korst/schil.

3 opmerkingen:

@nn zei

Ik weet het! Paaseitjes!

Anoniem zei

Hallo Sas,
Ik denk dat het een soort kweeperen (E: quince, D: Quitte, F: coing))moet zijn. In onze tuin staat er een struik Japanse Kweeperen (Chaenomeles Japonica) en de vruchten ervan lijken wel wat op die van de foto. Deze soort staat in tuinen omwille van zijn mooie rode voorjaarsbloesems. Er zijn veel soorten kweeperen. Sommigen lijken qua vorm zelfs meer op een appel dan op een peer. De vruchten zijn alleszins geel en hebben een heel harde schil. Je kan ze niet rauw eten, maar zouden heerlijke confituur geven en worden ook in de arabische keuken gebruikt. Ze groeien aan een houtige struik, dus niet aan groene stengels. Ik heb geen idee of ze in het wild ergens voorkomen, laat staan hoe ze in Californië terecht gekomen zijn. Ik denk wel dat ze van warmte en zon houden, dus bij jullie zitten ze daarvoor goed!
mama

Annelica zei

Haha, Ann, ik wou net schrijven: "een verdwaald paasei?"