zondag, november 25, 2007

Limburgse vlaai


Een van de weinige dessertjes of vier uurtjes die Pieter graag eet is een echte limburgse vlaai. Het allerliefst met abrikozen, zelf verkies ik krieken. De vorige keren waren mijn appeltaart en mijn abrizoken taart telkens afgekeurd, dus ging ik eens op het zoek op het internet. Dan in de winkel 2 blikken kersen meegenomen, wat van die kant en klaar deeg en dan maar proberen. Het resultaat kan je hierboven bewonderen. Deze werd wel goed gekeurd en Pieter heeft er zelfs een 2de stukje van genomen. Het recept staat nog niet helemaal op punt. Die kant en klaar deeg is eigenlijk te dun en de verkeerde deeg, dus misschien zal k eens zelf eens deeg moeten maken. Ik denk dat ik de gelei binnen in ook op een lichtjes andere manier zal maken, maar dat is voor de volgende keer. En misschien waag k mij dan aan abrikoosjes ...

3 opmerkingen:

moeke zei

Hallo Saskia, de taart ziet er heel smakelijk uit.Die kant en klare deegjes gebruik ik enkel voor mijn Quiches.Ik gebruik voor de limburgse vlaai de recepten van....de boerinnenbond,Ons kookboek.hier het basis recept.Ik hoop dat het je kan helpen.
250gr bloem -25gr gist-1/2koffielepel zout -50gr boter50gr suiker-1 ei-1dl melk-(5 lepels melk en 1 lepel olie)

zeef de bloem,maak een kuiltje in het midden en strooi er wat zout rond
Breek de gist in lauwe melk,giet in het kuiltje, doe er ei en suiker bij.Met de hand stilaan de bloem en de rest van de melk mengen;vooraleer de bloem volledig gemengd is de boter toevoegen en onderwerken, eventueel een beetje bloem bij doen om een homegeen deeg te verkrijgen.Kneed op een plank of op tafel gedurende 10min.Laat het 30min rijzen met een vochtige warme doek erover.Doorkneed even.Taartvorm invetten en bestrooien met bloem. De bodem even doorprikken.Werk de taart af naar soort ,laat ze opnieuw 20min rijzen in de taartvorm en bak in een warme oven op 200°à250°C gedurende 25à 35 min
Onmiddelijk na het bakken uit de vrm doen en laten koelen op een roostertje.Smakelijk .Groetjes uit Hasselt van Magda

Annelica zei

Aangezien ik "ne Limburger" ben, lees ik met plezier jouw berichtje over Limburgse vlaai:-) Heb jij trouwens ook Limburgse roots?

Pieter zei

Saskia niet, maar ik heb wel Limburgse roots.