dinsdag, januari 08, 2008

Studeren: kost en kwaliteit

Man, man, man, studeren is in Belgie blijkbaar 2.5 keer duurder dan 20 tot 25 jaar geleden. En dan krijg je weer hele discussies dat dit ervoor zorgt dat arme mensen niet kunnen gaan studeren en dat het gratis moet zijn en dat het te duur is ...

Langs de andere kant krijg je dan ook mensen die zeggen dat het duurder maken gelijk in omliggende europese landen de kwaliteit vooruit helpt. Ik heb een klein beetje ervaring met andere europese landen (mijn zus die in de UK zit) en natuurlijk ondertussen ook met het US systeem.

Teneerste, in Belgie is studeren extreem goedkoop. Huisvestiging is de grootste kost. Deze kost valt goed mee als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld UK. Ik ken de huurprijzen niet in andere landen, maar Belgie is niet duur. Ookal is de levenskost enorm gestegen, ook deze valt relatief goed mee. Dus naar de unief gaan of de hoge school is vooral duur als iemand op kot gaat.

Daarnaast ken ik mensen die hun studies volledig zelf betaald hebben, omwille van problemen thuis. Doordat hun ouders niet konden/wouden betalen, mochten die mensen in een van de studentenpeda's van de unief verblijven kregen een kleine studiebeurs. Dit is niet genoeg en dus hadden ze er meestal halftijds nog een jobke bij (vooral 's avonds) en werkten ze tijdens de vakantie de volle 2 maand. Het gevolg was, dat deze mensen niet zomaar gelijk hun vrienden met dat geld op ski vakantie of strandvakantie konden. Maar ze zijn er geraakt omwille van hun motivatie om er te geraken. Dus in Belgie kan iedereen studeren en geld is niet het probleem (waar een wil is is een weg, misschien niet de gemakkelijkste weg).

Nu wat maakt studeren in UK of US zoveel duurder. In beide landen betaal je enorm veel inschrijvingsgeld. In Belgie dekt het inschrijvingsgeld van de studenten nog niet eens de kosten om les te krijgen, laat staan voor de proffen en assistenten om onderzoek te doen of al het technisch personeel dat ervoor zorgt dat de gebouwen in orde zijn, er internet is, etc... Hier aan het UC systeem, is de kost voor studeren voor een Californiaan al een stuk duurder. In plaats van 500 euro, betaal je hier makkelijk 15.000 dollar inschrijvingsgeld voor een jaar. En dat dekt dan nog niet alle kosten per student om te kunnen studeren en de staat legt daar dus nog eens geld bovenop. Ik ga nu niet beweren dat ze hier efficient zijn, maar het geeft misschien een beter idee wat de echte kost van studeren is. En hoe dankbaar we mogen zijn dat in Belgie dit allemaal door de belastingbetaler wordt ondersteunt, of em nu kinderen heeft die studeren ja of nee.

Dan is er natuurlijk de vraag of door het inschrijvingsgeld zo hoog te maken je een betere kwaliteit garandeerd. Mijn ervaring is dat de opleiding aan de KULeuven kwalitatief enorm hoog is. Ik ben nooit een model student geweest, meestal 2de zit, zelfs een jaartje gebuisd. Ik heb mij nooit thuis gevoeld in het systeem waar vaak begrijpen minder nodig was dan reproduceren. Maar nu ik hier in San Diego zit, ben ik er dankbaar voor. Dankbaar dat ik mij erdoor geworsteld heb, want al die kennis die is toch ergens blijven hangen en heeft mij hier een voorsprong gegeven (ja zelfs op mensen die van top universiteiten komen uit de US). Ik heb zo ook het gevoel dat doordat de opleiding hier zoveel kost, je enorm moet oppassen als prof als je iemand wilt buizen. Er zijn sneller rechtzaken om uitslagen te betwisten. Het voelt aan, alsof je het recht hebt op een diploma, omdat het zoveel kost. De kennis en eisen aan de undergrad studenten zijn zeer inferior aan het niveau dat je aan de KUL moest hebben.

Let wel, dat wil niet zeggen dat beide systemen geen brilliante mensen kunnen opleiden. Een aantal van mijn studiegenoten in Belgie waren echt brilliante mensen en ook hier kom je ze tegen.

Het enige dat ik wil duidelijk maken is, studeren in Belgie is niet duur. En een dure opleiding is niet altijd de betere opleiding.

3 opmerkingen:

eltieke zei

Volledig eens met je stelling. Belgiƫ is al bij al een heel democratisch land als het op toegang tot hogere studies komt. Ben hier wel best trots op :) en ook dat ik van KUL mag komen. Nu ik tijd heb, dacht ik hier een extra graad te halen, maar dat heb ik even laten varen omwille van de hoge inschrijvingskosten. Ben aan het zoeken naar een manier om eventueel 'online' te studeren op KUL en een keer per jaar naar Belgiƫ terugkeren om eventueel examens af te leggen, maar dat zullen we nog wel zien. Misschien kan ik dit jaar mijn H-4 visum omruilen voor een studentenvisum zodat ik tegelijkertijd op een of andere campus kan werken en zo het inschrijvingsgeld dekken. Ben beetje gefrustreerd door mijn H-4 visum, kan er geen kanten mee uit...

saskia zei

Ik begrijp je perfect met dat H4 visum. Ik zat er vorig jaar ook mee. Nu het voordeel eraan is dat je dan tax betaald in de staat waar je woont, dus als je geen prive school neemt, je aan dezelfde prijs kan studeren als de andere inwoners van de staat (mits minstens 1 jaar inwoner). Terwijl, de moment dat je naar een F1 overschakelt, je ook de duurdere prijs mag betalen.

Wat je altijd kan doen, als je interesse in onderzoek hebt, is eens gaan horen of iemand interesse heeft om je als een graduate researcher aan te nemen. Dan wordt de volledige kost van de inschrijving gedekt plus een heel klein loon, maar dan moet je overschakelen naar een F1. Of misschien zijn er beurzen die mogelijk zijn (afhankelijk van het goed student wezen in Belgie of niet).

Pieter zei

Ik wil even opmerken dat dat tax betalen in Californie om minder inschrijvingsgeld te moeten betalen, dat je dan wel je eerste jaar dat je tax betaald (binnenkort voor jullie dus), jezelf als resident alien moet aangeven (dat gaat voor tax purposes, niet voor visa en andere zaken). Zeker een goede boekhouder nemen als je dit wilt doen. Verder wil ik opmerken dat als je een goede student bent, dat je op 1 semester jezelf een toelage van een of andere prof. kunt versieren. Trouwens, als je op een US unief wilt studeren, ik denk dat je je dan moet reppen voor je applicatie op te sturen.